بچه مسجدی ها  میزبان ورزشکاران زورخانه ای و پهلوانی 

بچه مسجدی ها  میزبان ورزشکاران زورخانه ای و پهلوانی 

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
یونس میجانی گفت:کانون فرهنگی هنری مسجد امام علی (ع) شهر جیرفت با محوریت حجت الاسلام شهدادی امام جماعت مسجد در راستای گرامیداشت هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای میزبان تعدادی از ورزشکاران این رشته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، کانون فرهنگی هنری مسجد امام علی (ع) شهر جیرفت با محوریت حجت الاسلام شهدادی امام جماعت مسجد در راستای گرامیداشت هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای میزبان تعدادی از ورزشکاران این رشته بود.


«یونس میجانی» در حاشیه این برنامه، گفت: از چند روز قبل به پیشنهاد امام جماعت مسجد تصمیم گرفتیم به مناسبت هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای با برگزاری همایشی میزبان ورزشکاران زورخانه ای باشیم و با این کار به نوعی بزرگداشت این هفته را گرامی داریم.



مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) شهر جیرفت افزود: به همین منظور با همراهی بچه های مسجد فضای بیرونی مسجد به گونه ای مهیا شد تا ورزشکاران رشته پهلوانی و زورخانه ای بتوانند هنرنمایی کنند.


وی ابراز کرد: در همین راستا همایش ورزش پهلوانی و زورخانه ای با هنرنمایی تعدادی از مرشدان و با حضور امام جماعت مسجد امام (ع)، مسئول فرهنگی و تربیتی اداره زندان شهرستان جیرفت و جمع دیگری از مسئولین در صحن این مسجد برگزار شد. 


میجانی تاکید کرد: هدف از برگزاری این همایش، آشنایی نوجوانان و جوانان مسجد با ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه ای و روحیه جوانمردی و آزادگی پهلوانان زورخانه ای آشنا کنیم چرا که نیاز هست که این روحیه در بین قشر نوجوان و جوان تقویت شود.

 

ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه ای محدودیت سنی ندارد



«اسحاق سالاری» حاشیه برگزاری این برنامه، گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه ای ورزش ایرانیان باستان است که از عهد قدیم تاکنون نسل به نسل منتقل شده است و زورخانه ارگ بم با قریب ۹۰۰ سال قدمت دارد، دال بر این مدعا است.


مدیر زورخانه پوریای ولی شهرستان جیرفت ورزش پهلوانی و زورخانه ای را یک ورزش ملی قلمداد کرد و افزود: در روزگاران قدیم پهلوانان نامداری زندگی می کردند که پرورش یافته زورخانه بودند و به دلیل جوانمردی و امانتداری مورد اعتماد مردم بوده و از جان و مال آنها در برابر دزدان محافظت می کردند.


وی بیان کرد: ورزش پهلوانی و زورخانه ای دارای چندین نوع نرمش از جمله خنجر کشی، چرخ تیز است و در روزگار قدیم هر گاه پهلوانی در محاصره دشمنان قرار می گرفت با ۲ نیزه شروع به چرخیدن کرده و از خود دفاع می کرد.


سالاری با بیان این مطلب که ورزش پهلوانی و زورخانه ای آداب خاصی دارد، اضافه کرد: ورزشکار  باید شلوارک باستانی پوشیده و با وضو و رخصت از مرشد زورخانه وارد گود زورخانه شود.


مدیر زورخانه پوریای ولی شهرستان جیرفت ابراز کرد: هر ورزشی وسایل خاص خود را دارد و ورزش زورخانه ای نیز وسایلی همچون میل زورخانه ای، تخته شنا، ضرب باستانی، زنگ، کباده و سنگ دارد.


وی تاکید کرد: ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه ای دارای محدودیت سنی نیست و کودکان پنج سال تا بزرگسالان بالای ۸۰ سال می توانند در این رشته ورزشی فعالیت کنند.


سالاری اظهار کرد: با توجه به علاقمندی تعدادی از همشهریان و بنا بر درخواست آنها قریب ۷ سال قبل اولین زورخانه در شهر جیرفت افتتاح شده و ۴ سال قبل نیز دومین زورخانه به بهره برداری رسیده و سومین زورخانه نیز به تازگی در زندان جیرفت افتتاح شد.


مدیر زورخانه پوریای ولی شهرستان جیرفت ادامه داد: زورخانه امام علی (ع) جنب چمن ورزشی زحمتکشان، زورخانه پوریای ولی در سالن تختی و سومین زورخانه نیز در نمازخانه زندان جیرفت قرار دارد.


وی عنوان کرد: علاقمندان به این ورزش باستانی می  توانند از طریق سایت ثبت نام کرده و یا می توانند به صورت حضوری روزهای زوج از ساعت ۸ و نیم صبح به زورخانه امام علی (ع) و روزهای فرد نیز از ساعت ۸ و نیم صبح به زورخانه پوریای ولی مراجعه و ثبت نام کنند.


سالاری در خصوص نحوه ثبت نام، یادآور شد: علاقمندان به رشته ورزشی باستانی پهلوانی و زورخانه ای می توانند بدون پرداخت وجه و فقط با در دست داشتن کپی شناسنامه، کارت ملی و یک قطعه عکس ثبت نام کرده و برای انجام این ورزش باستانی تنها به یک لباس ورزشی نیاز دارند.


مدیر زورخانه پوریای ولی شهرستان جیرفت ابراز کرد: زورخانه پوریای ولی بین ۳۰ تا ۳۵ نفر عضو دارد و در زورخانه امام علی (ع) نیز قریب ۱۵ نفر عضو شده اند.


وی در خاتمه عنوان کرد: جا دارد از امام جماعت مسجد امام علی (ع)، هیئت امنا و مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد به دلیل تدارک چنین برنامه ای تشکر کنم.


گفتنی است؛ این برنامه به با حضور امام جماعت مسجد امام علی (ع)، مسئول فرهنگی و تربیتی اداره زندان شهرستان جیرفت و دیگر مسئولین برگزار شد.

پایان پیام/ 586